top of page

למה הוא לא ישן לילה שלם? | גילה פרץ יועצת שינה


אחד הדברים שמקשה על התפקוד ההורי לאורך זמן הוא התעוררויות הליליות של התינוק, מה שגורר עייפות רבה וירידה באיכות החיים של המשפחה.

השאלה המרכזית היא עד מתי נכון שהתינוק יאכל בלילה?



מקריאה של תגובות הורים ברשתות החברתיות אני נתקלת רבות בהורים שמאכילים בלילה לאורך מספר שנים מתוך הנחה שאם התינוק מתעורר בלילה הוא רעב וזקוק לאכילה לילית. בואו נבחן עד כמה זה נכון?




תינוקות קטנים קמים לאכול בלילה כי התזונה שלהם מבוססת בעיקרה על חלב והקיבה שלהם קטנה (בגודל גולה) כך שהיא מתרוקנת במהירות ונוצרת תחושת רעב כל מס. שעות ביום ובלילה

הדבר נכון עד שהתינוק גדל ולקראת גיל חצי שנה והתזונה שלו משתנה ומתחילה להתבסס גם על אכילת מוצקים. תינוק שאוכל במשך היום ארוחות מוצקים בכמויות הולכות וגדולות , לרב כי גדל ומשקל גופו עלה זקוק פחות לאכילה בלילה ואם הוא מתעורר בלילה זה אינו מרעב . ישנם תינוקות שממשיכים להתעורר בלילה כי האכילה היא חלק ממנגנון העזרה שלהם להירדמות (נרדמים תוך כדי אכילת הבקבוק או הנקה ) וגם בגלל ציפייה שנובעת מתוך הרגל שהם מפתחים לאכילה ולאו דווקא מרעב . לכל המאוחר תינוקות אמורים להתחיל לישון לילה שלם מגיל שנה, בגיל זה ובכפוף להתפתחות ועליה במשקל (תינוק בגיל שנה אמור לשלש את משקל הלידה שלו) ,ישנה חשיבות גדולה יותר לשינה רציפה שבמהלכה מופרש הורמון הגדילה. הורמון גדילה מופרש בפולסים בשינה עמוקה ושינה שיש בה התעוררויות לאורך הלילה פוגמת באופטימליות של הפרשת ההורמון ובפוטנציאל הגדילה של התינוק. מה גם שבגיל הזה לתינוקות כבר יש שיניים ואכילות לילה עלולה לגרום להתפתחות עששת בגלל שאין אפשרות לצחצח שיניים לאחר כל אכילה.




האמירה שתינוקות מתעוררים בלילה כמנגנון הישרדותי כנגד מוות בעריסה לא נתמך בשום מחקר שמדבר על מוות בעריסה ותינוקות בגילאים מעל חצי שנה כבר אינם בסכנה כזו במיוחד כאשר הם מפתחים אפשרויות תזוזה עצמאיות כמו התהפכות, ישיבה או עמידה.




מכאן שיש הבדל בין התעוררות מרעב להתעוררות מהרגלים וציפייה לאוכל וישנו הבדל גדול בגילאים השונים. כאשר התינוק שלכם גדל יפה עולה במשקל ומתפתח כמו שצריך אזי הוא אינו זקוק לאכילות לילה ומי שאינו מוותר מעצמו על אכילות הלילה יש אפשרות לגמול אותו וללמד לישון לילה שלם (לאחר גיל חצי שנה ובכפוף לכך שאין הנחיה אחרת מרופא). כתבה: גילה פרץ -יועצת שינה בכירה מומחית לתאומים חברת מאומתת באתר צעדים נכונים טל. 0546805034



אתרים:

פייסבוק :


פורום 'תאומים ולישון 'בפייסבוק https://www.facebook.com/groups/lishon







43 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page