top of page

חושבת על הריון? בהריון? או אחרי לידה? - ליווי רגשי

עודכן: 13 באוק׳ 2020

תקופה מרגשת במיוחד עומדת בפניך ומלווה בקשת של רגשות – טובים יותר וטובים פחות.

בתקופה הזאת תשמעי הרבה עצות מבנות משפחה, חברות, רשתות חברתיות.

כמו בכל תקופה חדשה בחיים שלנו גם בתקופה הזאת יש המון בלבול, רק שבשונה מהתקופות הקודמות עכשיו יש יצור קטן ומתוק שגדל בתוכך או בקרבך.

בעבר לכל יולדת היה שבט שהיה מלווה אותה, מכל בחינה, אבל היום הזמנים שונים וכך גם הליווי.

תקופת האמהות וההכנה לה טומנת בחובה אתגרים רבים, קטנים וגדולים, לפעמים לא נעים לדבר על כך עם הקרובים ולפעמים רוצים לשמוע גם חוות דעת מקצועית.

בכל תהליך לידה נולדת אמא חדשה (גם אם זאת לא הלידה הראשונה).


מה זה ליווי רגשי ליולדת? מטרת הליווי היא לעזור לך, האמא, להתמודד עם האתגרים שמביאה איתה האמהות – האתגרים הרגשיים, המנטליים, השינויים שמתרחשים ולשים אותך, היולדת, במרכז.


מתי פונים לליווי רגשי ליולדת? כשמרגישים צורך לדבר עם איש מקצוע מעולם הטיפול.

בזמן ההריון – כשיש חששות (או חרדות) מההריון והלידה ורוצים לעבד אותן ולהתמודד עימם מהפן הרגשי. יש יולדות שמתארות חרדות גם כשמהלך ההריון תקין לחלוטין (וגם כשלא באופן מובן) וכדאי מאוד לעבד אותן על מנת להצליח להמשיך את ההריון בצורה רגועה יותר (מה שחיוני ליולדת ולעובר).


אחרי הלידה – לידה זה נס גלוי, אירוע משמח מאוד. אבל (וזה אבל גדול) לא כולן מצליחות לשמוח... חלק מרגישות לא טוב נפשית, חלק מתקשות לקבל את השינוי שחל במשפחה, יש נשים (וגברים) שיתארו כי קשה להן להתחבר לרך הנולד למרות שהן מאוד רוצות.

כשהמערבולת הרגשית שקורית אחרי הלידה מציפה ורוצים כלים להתמודד עימה. אחרי לידה, יש קשת של רגשות (נורמלי לחלוטין), אך כשיש רגשות פחות חיוביים ששולטים, כדאי לקבל עזרה להתמודדות. בכל חשש של דכאון לאחר לידה, אל תשארי עם זה לבד. כמובן שניתן לקבל סיוע מקצועי גם כשהדברים סה"כ מתנהלים כמו שהיית מצפה ואת רוצה לפרוק את מה שעובר עליך ולשמוע דעה מקצועית. אז איך זה קורה בעצם? בגדול, יש שתי אופציות, פרטנית וקבוצתית. פרטנית – שיחה אחת על אחת (כמובן שאפשר להביא את התינוק/ת איתך במידת הצורך), שבה את מביאה לפגישה מה שאת רוצה, ייתכן ויהיה צורך במספר פגישות בהתאם לתוכן שעולה.

קבוצתית – קבוצה זה כוח, הרבה פעמים מעלים תוכן בקבוצה ופתאום רואים שהקושי הוא משותף לעוד אמהות או הריוניות וזה ישר מנרמל את התחושה.


הרבה פעמים כתוצאה מהליווי הרגשי היולדת (והסביבה שלה) מבינים שהתהליכים נורמטיביים (כן, הרבה נשים חוזרת אחרי לידה מבית החולים עם יצור מתוק וקטן בסלקל או בעגלה ולא ממש מבינות מה צריך לעשות עכשיו. כן, הרבה נשים חוות בכי לא ממש מוסבר בימים אחרי הלידה גם אם הן מאושרות עד השמיים ועוד המון דוגמאות).


האם בן או בת הזוג יכולים לקחת חלק? כמובן, רצוי וכדאי שהם יהיו חלק מהתהליך ויבינו מה עובר עליך.

מה קורה במידה ואני יחידנית או חד הורית? במידת הצורך, אפשר למצוא מישהו מהסביבה הקרובה, לבחירתך, שיהיה חלק מהתהליך הרגשי שאת עוברת.


איך זה קורה תכלס?

מפגש פנים אל מול פנים או מפגש קבוצתי. במקרה של קושי מסוים לצאת מהבית – מרחק, תינוק/ת שמתקשה בנסיעות, קושי בריאותי מסוים או מגפה עולמית שמאיימת על כולנו יש אופציה למפגשי אונליין, העיקר לא להשאר עם זה לבד.




"כשתינוק נולד, גם נולדת אמא. כמו בכל התחלה חדשה נולדים אתגרים, אל תשארי איתם לבד, אני כאן".


47 צפיות0 תגובות
bottom of page